top of page

Natura

Edukacja na Å›wieżym powietrzu, w ruchu, w bliskim kontakcie z przyrodÄ… i z potrzebami dzieci to nasza odpowiedź na problemy wspóÅ‚czesnej edukacji. Tworzymy szkoÅ‚Ä™ peÅ‚nÄ… szczęśliwego dzieciÅ„stwa, bezpiecznego dorastania, która rozwija zdolnoÅ›ci oraz ksztaÅ‚tuje mÄ…drego, odpowiedzialnego, wrażliwego czÅ‚owieka.

​

unnamed (1).jpg

Badania z 2019 roku pokazujÄ…, że 80 proc. polskich dzieci prowadzi siedzÄ…cy tryb życia. Jedynie poÅ‚owa jeździ regularnie na rolkach lub rowerze, mniej niż 20 proc. uczestniczy w zorganizowanych zajÄ™ciach sportowych – takie sÄ… fatalne dane z badania przeprowadzonego z inicjatywy organizacji Active Healthy Kids Global Alliance grupujÄ…cej ekspertów, którzy pracujÄ… na rzecz poprawy aktywnoÅ›ci fizycznej najmÅ‚odszych.

Według ich oceny młodzi Polacy w wieku od 5 do 17 lat zajęli przedostatnie miejsce w Europie, otrzymując wynik D minus w pięciostopniowej skali od A do F. Tylko co piąte dziecko w naszym kraju spełnia kryteria Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczące codziennej aktywności fizycznej.

Dlaczego to powinno nas martwić? Aktywność fizyczna jest jednym z najsilniejszych bodźców modelujÄ…cych neuroplastyczność mózgu. Zmniejszenie ilość ruchu w ostatnich latach może wiÄ…zać siÄ™ ze zwiÄ™kszonym wystÄ™powaniem depresji wsród dzieci, a w przyszÅ‚oÅ›ci psychoz. W trakcie aktywnoÅ›ci fizycznej podbudzeniu ulega ponad 80% kory mózgowej. Przez kilka milionów lat naszej historii, aktywność fizyczna pobudzaÅ‚a rozwój mózgu, a rosnÄ…cÄ… energochÅ‚onność mózgu wymuszaÅ‚a coraz wiÄ™kszÄ… aktywność. Niemal wszystkie rodzaje plastycznoÅ›ci mózgu, np. zmiany siÅ‚y poÅ‚Ä…czeÅ„ miÄ™dzy neuronami czy powstawanie nowych neuronów sÄ… silnie pobudzone poprzez aktywność fizycznÄ….

 

WiÄ™kszość zaburzeÅ„ rozwojowych i emocjonalnych dzieci m.in. deficyty uwagi, hiperaktywność, niezgrabność ruchowa, otyÅ‚ość, nieprawidÅ‚owoÅ›ci integracji sensorycznej, niski poziom kompetencji spoÅ‚ecznych i komunikacyjnych, agresja, depresja oraz nerwice ma podÅ‚oże w braku bezpoÅ›redniego kontaktu z naturÄ…. Naukowcy zdefiniowali to jako Syndrom Deficytu Natury. Badania potwierdzajÄ…, że kontakt z przyrodÄ… ma decydujÄ…ce znaczenie dla rozwoju czÅ‚owieka, szczególnie w najmÅ‚odszym wieku, kiedy ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ postawy i wyrabiane sÄ… podstawowe nawyki wzglÄ™dem otaczajÄ…cego Å›rodowiska. Naszym celem jest przeciwdziaÅ‚anie i zapobieganie negatywnym skutkom Syndromu Deficytu Natury.

 

 

Przebywanie w naturze zapewnia optymalnÄ… stymulacjÄ™ zmysÅ‚ów i wspiera integracjÄ™ sensorycznÄ…. W przyrodzie dzieci mogÄ… doÅ›wiadczać wszystkimi zmysÅ‚ami. W lesie sÄ… bardziej wyciszone, skupione, bo nie ma tylu bodźców, które generowaÅ‚yby napiÄ™cia.  DziÄ™ki przyrodzie dzieci  nie sÄ… przestymulowane, a ich ukÅ‚ad nerwowy ciÄ…gle siÄ™ rozwija.

Badania naukowe potwierdzają, że kontakt z dziką przyrodą poprawia samopoczucie, motywację i pewność siebie dzieci oraz pomaga uczniom w nawiązywaniu relacji. U dzieci regularnie przebywających w naturze wzrasta też kreatywność i poczucie sprawczości. Dzieci chętniej i efektywniej się uczą. Natura pobudza wrażliwość oraz zapewnia pole do nieskończonych możliwości zabawy, pomimo, że w tej przestrzeni brak jest tradycyjnych zabawek.

bottom of page